tisdag 3 april 2012

Baka baka lite russinbulle

Russinfrallor är mina och Vilgots favoritbröd. Jag satte en deg på jäsning och drog sedan upp fötterna under mig i soffan medan jag ammade och gosade med underverket. Det var så mysigt att jag helt glömde tid och rum. Så degen blev lite väl jäst...



Resultatet blev enligt Heddis ändå bra. Förutsatt att man pillat bort alla russin...



Rågrussinfrallor:

50 gr rumsvarmt margarin
5 dl fingervarmt vatten
50 gr jäst, jag använder alltid jäst för söta degar, för det jäser ju så bra ;)
En halv dl mörk sirap
2 tsk salt
ev lite brödkryddor
ca 6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl
russin

Absolut smidigast är att göra långpannebröd. Efter första jäsningen knådar och kavlar jag ut degen lagom till en långpanna. Sen använder jag degskrapan för att dela degen i rutor. Det går så ruskigt fort och smidigt så att man inte behöver dra sig för att baka nya russinbröd snart igen!

3 kommentarer:

  1. Jag och Hedda alltså. Ser rätt gott ut, trots russin.

    /Jossan

    SvaraRadera
  2. Ja, alltså russinen kan jag leva utan. Men nybakat bröd. Oj, finns det något godare? Jo, det skulle väl vara nybakad bebis då...

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt Annika! Vd gäller bebis alltså.

    SvaraRadera