lördag 16 mars 2013

Boken eller filmen?

Det här är anledningen till varför vissa böcker blir så fel på film. 

Som Edward Cullen. I Twilight-böckerna beskrivs han som det vackraste av allt vackert. I filmerna not so much. För det kan väl omöjligt vara så att dagens tonåringar ser på Rob Pattison som vi såg på Keanu Reeves i Speed?


Idag, i Rapport, var det ett reportage om den ovanligt sena våren. Det följdes av ett inslag om den ovanligt tidiga våren i Japan. Med massor av underbara bilder på blommande japanska körsbärsträd. Jag kände genast ett enormt begär efter att se "En geishas memoarer" igen. Filmen är förstås en blek kopia av boken. (En av mina absoluta favvoböcker!!!) Men jag har börjat virka en filt. Och det är faktiskt så att det är tusen gånger lättare att virka samtidigt som man tittar på film än när man läser en bok. Så ibland är filmen rätt bra att ha ändå...


2 kommentarer:

  1. Älskar också en Geishas Memoarer! Men Keanu Reeves var nog aldrig min favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej just det, du var mer av en Eric Stoltz-gillare. Eller skulle jag skrivit är?

      Har du läst fem svarta höns av Nevil Shute? Det är min etta!

      Radera