onsdag 13 mars 2013

Dagens tips.

Måndagens matinlägg kan tyckas lite skralt. Så dagens tips blir ett eller två matsådana.

Har absolut inte haft lust, ork eller råvaror till att laga några fantastiska anrättningar de senast dagarna i denna sjukstuga. Vi har faktiskt mest levt på vätskeersättning, blåbärssoppa och rostebröd. Men liten måste få mat. Och vi hade helt slut på burkmat och rester. Så, då kom jag plötsligt på nåt genialt. Nåt som alla småbarn gillar. Plus att det är enkelt och superbilligt. 

Äggröra!

Lite fett i botten av en kastrull.
Två ägg.
En matsked mjölk.
Lite svartpeppar.

Värm på svag värme och rör precis hela tiden med en trägaffel. Voila! Världens enklaste barnmat klar. 






Ok. Hon gillar inte äggröra...

Vi hade mjölk som höll på att bli gammal. Så lite pannkakor fick jag också till. Att steka pannkakor kommer, efter att vika och lägga in ren tvätt, som min värsta mamma/människa-uppgift. Därför är tjockpannkaka en riktig lifesaver. Igår blev det tjockpannkaka i muffinsformar. Med hemgjord jordgubbssylt till. (Sylten gjordes inte igår, det fanns inte så mycket energi vill jag lova. Nej den blev över sen ärtsoppssuccén för nån vecka sen. Och med succé menar jag pannkakor med grädde och hemgjord jordgubbsylt efter den obligatoriska ärtsoppsskeden...)


Lite bakpulver i vanlig pannkakssmet (1 del mjöl, 2 delar mjölk, 1 ägg + lite salt) så reser sig pannkakan till fantastiska höjder.

2 kommentarer:

  1. Mums! Imorgon måste jag göra sånna pannkakor!

    SvaraRadera
  2. Oj vad fiffigt! Själv älskar jag ju både att steka och äta vanliga pannkakor men det där var ju onekligen smidigt... Ska prova! Jag har inte tänkt på att man kan ge småbarn äggröra, men det kan ju vara värt att prova det med.

    SvaraRadera