måndag 4 mars 2013

Grekisk pyttipanna.

Jag ÄLSKAR långpannemat! (Förutom kålpudding kanske.) Finns det nåt bättre sätt att laga mat? Skulle inte tro det!

I lördags hade vi några kompisar här på middag. Vi bjöd på grekisk pyttipanna med pestoröra. Det blev riktigt gott. Dessvärre har jag ett knäppt beteende. Det är sällan jag lagar/bakar samma sak flera gånger. (Så konsumerar jag kokböcker som vore de kvällstidningar också.) Jag river ut recept efter recept ur tidningar. Sånt som bara måste sparas. Det är bara den där lilla, lilla detaljen att organisera recepten kvar nu. Här kommer receptet på grekisk pyttipanna. För det MÅSTE jag komma ihåg att göra igen!

1 kg mjölig potatis
3 paprikor
3 rödlökar
4 tomater
Ca 1 kg fläskytterfilé eller fläskfilé
2 pkt Apetina fetaost

Marinad:
3 msk kikkoman soya
1 tsk sambal oelek
1,5 tsk ingefära
1 lime
Salt
Peppar

Pestoröra:
3 dl crème fraîche
4 msk pesto

Börja med att röra ihop marinaden. Ansa köttet och skär det i ganska tjocka strimlor. Låt köttet marinera en stund, gärna i flera timmar. Skala potatisen. Skär den i klyftor och koka den i ca 5 minuter i saltat vatten. Skär paprikorna i bitar, löken i båtar och tomaterna i skivor. Smörj en långpanna ordentligt. Lägg på potatisen, paprikan och löken. Fördela köttet över grönsakerna och häll marinaden över. Toppa med tomatskivorna. Ställ in det i ugnen på 200 grader. Efter 20 minuter smulas fetaosten över maten. Ställ in det i ugnen ca 10 minuter till. Servera med pestoröran.

Oj allt detta matprat har visst gjort mig hungrig igen. Bäst jag går och prövar kvällens brödbak...

1 kommentar:

  1. Låter smarrigt och bröden ser superfina ut! Gottigottgott!

    SvaraRadera