måndag 18 mars 2013

V som i bäst! + tårta.


Jag är så fruktansvärt stolt över mig själv idag. Jag stack ut och sprang i förmiddags när solen fortfarande sken. Svärmor ställde snällt upp och passade liten. När jag ändå var i Vendelsö passade jag på att testa en ny runda. Målet var åtta kilometer. Rundan jag hade tänkt ut var bara sex. Så det var bara att lägga till en liten slinga. Telefonen la av när jag var uppe i 8,8 kilometer. Så nära mitt stora, stora mål var jag ju bara tvungen att springa lite till. Så om nån råkade se mig är det den enkla förklaringen till varför jag sprang kors och tvärs i Vendelsö idag. Väl hemma mätte jag rundan på jogg.se. 

Ser ni vad det står där till höger. 10,34 km. Ja, så gick det till när jag premierade på den isiga och inte särskilt gröna men o så underbara milen. MILEN! En hel.



Dessutom hittade jag en fantastisk backträningsbacke i ljuvlig omgivning vid Drevviken. Lycklig! 

Eftersom dagen är så fantastisk är det inte mer än rätt att jag lägger upp receptet på min favorittårta. Men jag kommer inte baka den idag. För jag har fortfarande kvar hallon- och lakritstårta i kylen...


Hallontårta med kardemumma och choklad


Kardemummapannacotta:
3 dl vispgrädde
4 msk socker
kardemumma typ 1,5 tsk eller 10 lätt krossade kardemummakärnor
1,5 gelatinblad

Botten:
110 g smör
2 1/4 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
smör till formen

Mousse:
5 gelatinblad
1/2 liter hallon (kanske hade lite mer)
3 äggulor
2 dl florsocker
5 dl vispgrädde


Gör så här

Pannacottan:
Lägg gelatinet i kallt vatten. Koka upp övriga ingredienser och låt dem dra i 10 min. Koka upp blandningen igen och blanda net gelatinet. Sila om du använder krossade kärnor. Häll upp i en rund form som är ett par cm mindre än springformen du har till kakan. Jag använde en rostfri bunke med ett smörpapper i botten. Sätt in i frysen.

Kakan:
Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten. Bre ut smeten i en smord form ca, 24 cm i diameter.
Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.

Moussen:
Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
Mixa 1/2 liter tinade hallon i matberedare/stavmixer till en slät puré. Sila för att få bort kärnorna.
Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens.
Värm 1/2 dl av hallonpurén i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén.
Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll lite av smeten över bottnen. Lägg på den frusna pannacotan och tryck försiktigt. Häll på resten av moussen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller i frysen. Tina i så fall 4 timmar i rumstemperatur vid serveringen. 


(Jag har letat halvt ihjäl mig efter en bild på tårtan. Utan resultat tyvärr. Så jag tar och lägger upp en bild på gårdagens tårta igen istället. Ni får föreställa er att det där ljusbruna lakritslagret istället är chokladbrownie och mitt i hallonmoussen finns ett osynligt lager av kardemummapannacotta. Håll till godo.)

9 kommentarer:

  1. Bravo Sara! Det tog ju knappt 2 veckor från att du ställde dig frågan hur du någonsin skulle orka springa milen och vips så klarade du det!! Imponerad!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag är grym! Och grymt imponerad av mig själv!!! Tack för peppen! Nu är det midnattsloppet som gäller. Ska du springa det? Kram

      Radera
    2. Ja du ska vara grymt imponerad av dig själv! Jag ska springa midnattsloppet, så då ses vi där!! :) Kram Ps. Den där tårtan var galet farlig att blogga om på en måndag, vill ju genast ha ;)

      Radera
  2. SARA, fantastiskt, sagolikt, grymt, otroligt, inspirerande DUKTIGT! Bravo!!! Hurra!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi. Ja jag är alldeles bubblig inuti. Och rätt så mör också...

      Radera
  3. Superstrongt! Kul att du visade rundan, vi kanske ses nån gång när jag är ute med Amor - troligtvis kommer jag dock fortfarande cykla ;o) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runt Norrby var helt underbart. Men det kanske blev lite onödigt krångligt på slutet när jag la på lite till och lite till... Cykla är också jättebra. Heja oss!

      Radera
  4. Wow! Ett stort j*kla hurra! Grymt strongt! Och den där tårtan verkade ju minst sagt gudomlig! Tack för dina fina ord på vår lilla darling. Hoppas du kikar in igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. Det gör jag helt klart.

      Radera