fredag 25 oktober 2013

Halloween.

Idag ska de fira Halloween i Heddas klass. Om man ville fick man komma utklädd. Hon ville. Väldigt, väldigt mycket. 

Funderade ett kort tag på troll:


Men så hittade vi the dress. Och så var beslutet fattat att hon skulle vara häxa. 


Vilgot var så klart mycket noga med att poängtera att det inte alls var en häxklänning utan en vampyrklänning. Vilken vi andra helt enkelt inte brydde oss om. 

Med andan i halsen fick jag ditkluddrat ett spindenät på hennes kind och en vårta på hennes näsa. Och sen var det bara att göra precis som vi gjorde igår, och dagen före det, och dagen före det...   springa till skolan. Hedda var mäkta stolt över sin nya klänning. Men det faktum att hon blivit SMINKAD innan skolan var förvisso också stolthet, men framför allt extasglädje. "Smink, tänk att jag fick smink!" Och sen betydligt mer oroligt: "Tror du verkligen man får ha smink i skolan"?

Mer hann vi inte prata om saken, det är ju bara 50 meter till skolan.

Okej. Nu till saken. (Eller bisaken. Det viktiga här är förstås korten på sötheddan.) Jag har aldrig varit den prinsessiga typen. Kan inte minnas att jag varit besatt av smink och klänningar som liten. Där är vi minst sagt olika, min dotter och jag. Jag tycker att hon kan leka med pärlor och dockhuset och kanske väva lite på sin vävram. Det tycker inte hon. Istället vill hon ha:


Det enda vettiga här är ju en egen IPad. Och det är ju inte alls vettigt! Ja klackskor kanske kan vara ok också. Men måste de va rosa och glittriga??? I vanliga fall brukar jag mer eller mindre vara klar med julklappar så här års. Men i år är det svårt. Så snälla hjälp mig. Vad kan jag hitta på till denna sexåriga flicka. Jag vill så klart att hon ska bli jätteglad. Men andra krav är att det inte får ta för mycket plats och att det ska vara bra, genuina saker. 

Ps. I min värld är det så här man klär ut sig: 


Men jag antar att ett och annat förändrats på trettio år...


1 kommentar: